logo

DHMİ-THY-İGA, “Birlikte Karar Alma” protokolü imzaladı

İstanbul Havalimanı’nda Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığı nezdinde “DHMİ-THY-İGA” Birlikte Karar Alma Projesi Mutabakat Protokolü imzaladı.  İmza törenine, Ulaştırma ve Altyapı Bakanı Adil Karaismailoğlu, SHGM Genel Müdürü Prof. Dr. Kemal Yüksek, DHMİ Yönetim Kurulu Başkanı ve Genel Müdürü Hüseyin Keskin, THY Genel Müdürü Bilal Ekşi ve İGA CEO’su Kadri Samsunlu katıldılar .

Ulaştırma ve Altyapı Bakanı Adil Karaismailoğlu, imza töreninde yaptığı konuşmasına şu sözlerle başladı;

“Değerli Basın Mensupları,

Ülkemizin bayrak taşıyıcısı  Türk Hava Yolları, güzide kuruluşumuz Devlet Hava Meydanları İşletmeleri ve rekorların havalimanı İstanbul Havalimanı arasındaki “Birlikte Karar Alma Projesi” mutabakat protokolü vesilesiyle sizlerle bir araya gelmekten duyduğum memnuniyeti ifade ediyor,

Hepinizi saygı ve sevgiyle selamlıyorum.

Kıymetli Arkadaşlar,

Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığı olarak, ülkemizi dünyanın lider ekonomileri arasına yükseltecek, milletimizi hak ettiği yere taşıyacak dev projelerimizi, devlet aklı ve politikalarının sonucu olarak planladık. İnşa ettik. Yalnızca Türkiye’mizin değil, dünyanın hizmetine sunduk. Yatırım, istihdam, üretim ve ihracat odaklı büyüme stratejimize uygun biçimde hayata geçirdiğimiz bu büyük ulaşım yatırımlarımızın tüm vatandaşlarımıza, ülkemize, hayatımıza kattığı faydaları görmenin gururunu ve sevincini yaşıyoruz. Bugünlere ulaşmak için var gücümüzle çalıştık, milletimizin desteğini de her zaman yanımızda hissettik.

Değerli Arkadaşlar,

Ülkemizde, son 20 yılda Sayın Cumhurbaşkanı’mızın liderliğindeki AK Parti iktidarı döneminde  ulaşımda, eğitimde, sağlıkta, adalette, emniyette, dış politikada, enerjide… akla gelebilecek her alanda büyük bir dönüşüm ve gelişim hareketi başlattık. Cumhuriyet tarihinin en önemli başarılarını elde ettik. Daha nice başarılar elde etmek için de büyük bir özveri ile çalışmaya devam ediyoruz. Ulaştırma vee Altyapı Bakanlığı olarak, 2003-2022 yılları arasında ülkemizin ulaşım ve haberleşme altyapısına 1 trilyon 670 milyar lira yatırım yaptık. Sivil Havacılık sektöründeki 151 milyar liranın üzerindeki yatırımımızla, Türkiye’nin, havacılık sektöründeki kayıp yıllarını telafi ettik. Havacılıkta ülkemizi küresel bir merkeze dönüştürdük. Bizler tereddüt etmeden emin adımlarla yürüyoruz. Çünkü, 20 yılda neyin sözünü verdiysek yapmanın özgüveni yüreğimizde, milletimizin desteği ve güveni arkamızda olduktan sonra başaramayacağımız şey, aşamayacağımız engel hiç olmadı! nce havacılık sektörünün temelini sağlam attık. Sivil Havacılığımızın yolunu açacak yasal altyapıyı oluşturduk. Sektörü serbestleştirdik.

“Havayolu halkın yolu olacak”, “her vatandaşımız uçağa binecek” hedefiyle başlattığımız politika neticesinde, sivil havacılığımız çok hızlı bir büyüme sürecine girdi. 2003 yılında 2 merkezle 26 noktaya yapılan iç hat uçuşlarımızı, bugün 7 merkezden 57 noktaya gerçekleştiriyoruz. “Dünyada ulaşamayacağımız yer kalmayacak” dedik ve çok şükür bu hedefimizi büyük oranda gerçekleştirdik. Yaptığımız anlaşmalar ve müzakereler neticesinde, 2003 yılında 60 olan dış hat uçuş nokta sayısı 130 ülkede 341 noktaya çıktı.

Çünkü bizler, “İstikbal göklerdedir” hedefiyle kurulmuş bir Cumhuriyet’in taşıyıcılarıyız.!

Kıymetli Arkadaşlar,

2022 yılının ilk 7 ayında 2019 yılının aynı dönemine kıyasla,pandemi öncesindeki eski seviyesine yaklaştık.

Havalimanlarımız toplam yolcu trafiğinde 2022 yılı Temmuz ayında 2019 yolcu trafiğinin %95’ini yakaladı.

İniş-kalkış yapan uçak sayısının iç hatlarda 442 bin 152,

dış hatlarda 369 bin 482’ye ulaştığı ilk 7 aylık dönemde transit üst geçişler ile birlikte toplam 1 milyon 22 bin 171 uçak trafiği gerçekleşti.

2022 yılı Temmuz sonunda hizmet verilen uçak trafiği 2021 yılının aynı dönemi ile kıyaslandığında toplam uçak trafiği %44,2 arttı.

Yedi ayda hava yolu ile seyahat eden yolcu sayısı 96 milyonu geçti.

Biz milletimiz adına, onun Hazine’sine katkı sunan, yeni eserlerin önünü açan bir yatırımı kazandırdığımız için memnuniyet duyuyoruz.

Ancak;

İstanbul Havalimanı için muhalefetin dediklerini unutacak değiliz! Projeyi duyurduk, “yapamazlar” dediler!  Temelini attık, “bitiremez” dediler! Bitirdik, “yolcu gelmez” dediler!
karalama kampanyaları yapanlara bir kez daha hatırlatalım. İstanbul Havalimanı, Avrupa’nın en yoğun ve en iyi havalimanı oldu. Ülkemiz havacılık alanında dünyanın en büyük küresel transit merkezlerinden birine dönüşmüştür.

Avrupa’da salgın sonrası taleplerin artması ve yaz dönemi turizm yoğunluğunun yaşanmasıyla Avrupa havalimanlarında kaos yaşanırken biz, İstanbul Havalimanı gibi mega yatırımlarımız ve aldığımız önlemler sayesinde sıkıntılı günleri geride bıraktık. Temmuz ayında İstanbul Havalimanı’nda yaklaşık 42 bin uçak trafiği gerçekleşti. İç hatlarda 1 milyon 750 bin, dış hatlarda 5 milyon 10 bin yolcuya hizmet verildi.

Temmuz ayında İstanbul Havalimanı’nı tercih eden yolcuların sayısı 7 milyona ulaştı. Avrupa’daki havalimanları personel sıkıntısı çekerken, valiz alım süreleri saatleri bulurken, İstanbul Havalimanı’nda günde ortalama 200 bin bagaj hareketliliği sorunsuz sağlanıyor. Böylesi devasa bir yoğunluğa rağmen bagaj alım süresi İstanbul Havalimanı’nda sadece 16 dakika sürüyor.
Check-in süresi ise sadece 1 dakika… Yolcuların hayatına konfor ve hız kazandıran bu hizmet, Havalimanı’mızla birlikte ülkemizin itibarına da son derece olumlu katkılar sağlıyor. Bu başarıyı elbette sadece İstanbul Havalimanı’mızda görmüyoruz. Rekor üstüne rekor kıran Antalya Havalimanı’mız da Temmuz ayında yoğunluk bakımından ikinci sırada yer aldı.
Uçak trafiği, toplamda ise 29 bin 671 e ulaştı. Yolcu trafiği, toplamda 5 milyon 181 bin oldu. Yedi aylık süreçte ise toplamda 15 milyon 238 bin üstünde yolcu Antalya Havalimanını kullandı.

Bu oranların gelecekte daha da artacağını öngördüğümüz için Antalya Havalimanı’nı yenilikçi, vizyoner bir bakış açısıyla geliştirmeye devam ediyoruz. Bildiğiniz üzere, Antalya Havalimanı’nın kapasite artırımı ve 25 yıllığına kiralanması ihalesini tüm dünya takip etti.

SONUÇ NE OLDU?

Yatırımcıları, bürokratları tehdit eden, ülkemize yapılacak yatırımı engellemeye çalışan muhalefete büyük bir ders verdik! Devletin kasasından bir kuruş çıkmadan 765 milyon euro yatırımı ülkemize kazandırıyoruz. Üstüne 25 yıllık işletmesi süresince 8,5 milyar euro devlete kira geliri sağlıyoruz. Bununda 2 milyar 138 milyon Euro sunu da peşin olarak Mart ayında alarak devletin kasasına koyduk.

Kıymetli Arkadaşlar,

Bilindiği gibi ülkemiz, coğrafi bakımdan üç kıtanın ortasındaki kilit konumuyla, gelişmiş pazarlarla gelişmekte olan pazarlar arasındaki uçuş rotaları üzerinde yer alıyor. 1,6 milyar insanın yaşadığı 39 trilyon 410 milyar dolar GSMH ve 8 trilyon dolar ticaret hacmine sahip 67 ülkeye, en fazla 4 saat uçuş mesafesinde olmak gibi coğrafi üstünlüğe sahibiz. Bunun bilinciyle hareket ederek, havacılık alanında dünyada en hızlı gelişim gösteren ülkelerden biri hâline geldik. Küresel nüfus hareketleri ve ticari dengelere bağlı olarak hava ulaşım faaliyetleri, bugün hızla batıdan doğuya kayıyor. Türkiye olarak, bundan büyük ölçüde faydalanmaya başladık ve bunun devamı artarak gelecek. Bu artışı karşılayacak yatırımları bugüne kadar yaptık yapmaya da devam edeceğiz. Daha bu yıl içinde Rize-Artvin Havalimanı ve Yeni Tokat Havalimanı’nı hizmete aldık. Yozgat, Çukurova ve Gümüşhane-Bayburt havalimanlarının yapımlarına devam ediyoruz.

Muhalefet,Bizim projelerimizi izlemeye devam etsin. Biz ülkemizin 2035 ve 2053 yılına kadar olan yatırımlarını planladık ve hedeflerini belirledik. 5’er yıllık planlamalarla demiryolu, karayolu, denizyolu, havayolu ve haberleşme için 198 milyar dolar yeni yatırım yapacağız.

2053 yılına kadar; Otoyol uzunluğumuz 8 bin 325 kilometreye yükselecek. Demiryolu ağımız 28 bin 590 kilometreye çıkacak. Hızlı Tren bağlantısına sahip olan il sayımız 52’ye yükselecek. Liman tesisi sayımız 255’e çıkacak. Hızla büyüyen ülke ekonomisi ve turizmini destekleyen 57 havalimanıyla Türkiye yoğun bir havalimanı şebekesine sahiptir. Bu rakam, 2053 yılına kadar 61’e yükselecek. Bu yatırımlar ile ulaştırma ve haberleşme sektörlerinin 2053 yılında üretime katkısı ise 2 trilyon dolar ile yatırım bedelinin yaklaşık 10 katına çıkacak.geçen hafta yapım süreçleri devam eden ilk millî ve yerli uydumuz Türksat 6A’yı inceledik. Türksat 6A’nın mühendislik modeli entegrasyon çalışmaları tamamlandı. Hedefimiz, 2023 yılının ikinci çeyreğinde Türksat 6A’yı uzaya fırlatmak.

Değerli Arkadaşlar,

Haberleşme uydularımızın etkin desteği ile ülkemizdeki haberleşme ve iletişim sistem kapasitelerini artırıyoruz. Türkiye’nin fiber internet altyapısını hızla geliştiriyoruz. Dijital dönüşümün kilit noktası olan 5G teknolojisini yerli ve millî imkânlarla üretiyoruz. Bunun için kamu ve özel sektör iş birliği imkânlarını artırıyoruz. Kısa süre önce İstanbul Havalimanı’nda 5G’yi başlattık. İstanbul havalimanı 5G’li havalimanı oldu. Bu konudaki vizyonumuzu, stratejimizi bir kez daha milletimizle paylaştık. Bilişim ve iletişimdeki hamlelerimizle; ülkemizi teknolojiyi üreten, tasarlayan, geliştiren ve dünyaya pazarlayabilen ülke olması için gece gündüz çalışıyoruz.

Kıymetli Arkadaşlar,

Türk Hava Yolları, Devlet Hava Meydanları İşletmeleri ve İstanbul Havalimanı’mız arasında imzalanacak. “Birlikte Karar Alma Mutabakat Protokolü”, yine geleceğe yönelik bir vizyonun ürünüdür.

Bu proje ile; İstanbul Havalimanı kapasitesinin en etkin şekilde kullanılması, olası gecikmelerin azaltılması, operasyonların öngörülebilirliğinin artırılarak, İstanbul Havalimanı’na ait kaynakların en verimli, en etkin şekilde kullanılmasını sağlayacağız. İstanbul Havalimanı’nda tüm paydaşlar arasında koordineli çalışma zemini sağlayacak altyapıyı oluşturacağız. Uçakların planlanmalarına uygun şekilde vaktinde iniş ve/veya kalkış performansının iyileştirilmesi ve operasyonel süreçlerin iş birliği içinde modelleme ile yönetilmesini temin edeceğiz.

Havacılık sektöründe altın bir devri yaşıyoruz. Sektör açısından geldiğimiz nokta adeta bir destandır. Bu destanın en önemli aktörü hiç şüphesiz havayolu operatörlerimiz, yer hizmetleri işletmecilerimiz, hava trafik kontrolörlerimiz yani kısaca sizlersiniz. Ulusal ve uluslararası ölçekte faaliyet yürüten pek çok başarılı kuruluşumuz var ve tamamı takdiri hak ediyor. Artık tüm şirketlerimiz küresel ligde rekabet ediyor. Her türlü fedakârlık ve özveriyi göstererek, ciddiyet ve başarıyla çalışmalarına devam eden siz kıymetli çalışma arkadaşlarımı tebrik ediyorum. Aynı başarıyı bundan sonra da sergileyeceğinize canı gönülden inanıyorum. Ülkemiz için koyduğumuz hedeflere ulaşmada gerekli her türlü gayret ve kararlılığı göstermeye birlikte devam edeceğiz.

Bu duygu ve düşüncelerle, İstanbul Havalimanı Birlikte Karar Alma Projesi’nin DHMİ, İGA ve THY başta olmak üzere diğer tüm paydaşlar ve milletimiz adına şimdiden hayırlı uğurlu olmasını temenni ediyorum.

Sağ olun, var olun, sağlıcakla kalın.”

İGA CEO’su Kadri Samsunlu’da imza töreninde yaptığı konuşma da şunları söyledi;

Saygıdeğer Ulaştırma ve Altyapı Bakanım, Sayın Bakan Yardımcılarım, Kıymetli misafirler,

İGA İstanbul Havalimanı’nda, Ulaştırma ve Altyapı Bakanımız Sayın Adil Karaismailoğlu himayesinde gerçekleştirdiğimiz, “Birlikte Karar Alma Projesi Mutabakat Protokolü” imza törenine hoş geldiniz, şeref verdiniz.  Sizleri şahsım ve kurumum adına saygıyla selamlıyorum.

Değerli Konuklar,

Kurulduğumuz günden bu yana, Türkiye’nin gurur projesi olan İGA İstanbul Havalimanımızı global havacılık sektöründe hakettiği lider konuma ulaştırmak için büyük bir inanç ve kararlılıkla çalışıyoruz.

Hatırlayacağınız üzere Avrupa Hava Seyrüsefer Emniyeti Teşkilatı, yani Eurocontrol’ün raporunda yer alan 25-31 Temmuz’u kapsayan istatistiklerine göre günlük ortalama bin 335 uçuş ile bir kez daha Avrupa’da en çok uçuş yapılan havalimanı olurken, Paris Charles de Gaulle ile Amsterdam Schiphol gibi önemli havalimanlarını geride bıraktık. Yılın son çeyreğinde normalleşme kalıcı olursa, 2019 yılı rakamlarını 2023 yılına kalmadan yakalayacağımıza inanıyoruz. Global havacılık sektörünün oldukça zor bir dönemden geçtiği bu günlerde İGA olarak son derece başarılı bir performans sergilediğimizi gururla belirtmek isterim. Nitelikli insan kaynağımız ve bilgi birikimimizle, yorulmak bilmeden çalışarak, bu zorlu dönemi bir başarı hikayesine dönüştürdük ve uluslararası arenada örnek alınan, övgüyle söz edilen bir marka konumuna eriştik.

Değerli Misafirlerimiz,

Yakaladığımız başarılarımızda kurumlar arası ortak karar almanın ne denli önemli olduğunu her zaman gördük. Başta Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığımız olmak üzere, DHMİ ve THY’nin de başarılarımızdaki payı çok büyük. Bayrak taşıyıcımız Türk Hava Yolları ve Devlet Hava Meydanları İşletmesi’yle beraber ülkemizi dünya havacılık sektöründe zirveye taşıdık. İGA İstanbul Havalimanı’nı Türkiye’nin dünyaya açılan bir kapısı ve dünyanın en güçlü küresel aktarma merkezlerinden biri haline getirdik. Bugün ise burada A-CDM dediğimiz Havalimanı Birlikte Karar Alma Protokolü’nün imza törenini gerçekleştiriyoruz. Bu protokolle amacımız, kaynakların kullanımını optimize etmek ve hava trafiğinin öngörülebilirliğini geliştirmek; bu sayede havalimanı operasyonlarının verimliliğini ve esnekliğini iyileştirmek.

Avrupa’da Frankfurt, Amsterdam Schiphol, Paris Charles de Gaulle ve Londra Heathrow’un da aralarında bulunduğu 32 havalimanında uygulanmakta olan A-CDM ile birlikte, DHMİ, İGA, THY ve diğer havayolları, yer hizmetleri şirketleri ve Eurocontrol, A-CDM platformu üzerinden entegre olacak.  Böylelikle İstanbul Havalimanı’nda doğru zamanda, doğru bilgi paylaşımı ile uçağın yerdeki operasyonuna ve kalkış öncesi süreçlerine odaklanılacak.

İstanbul Havalimanı Birlikte Karar Alma Protokolü kapsamında;

·         Eurocontrol için daha iyi planlama yapma olanağı,

·         Havalimanı operatörü için park pozisyonu ve kapı kullanımının iyileştirilmesi,

·         Havayolları için daha doğru filo planlaması ve taksi sürelerinin azaltılması ile birlikte yakıt maliyetlerinde düşüş,

·         Yer Hizmetleri için daha iyi hesaplanan varış saatleri ile daha doğru kaynak planlaması

·         Hava trafik kontrolü için trafiğin tahmin edilebilirlik oranının yükselmesi ve kalkış planlamasının optimizasyonu,

·         Yolcu için, gecikme oranları ve bağlantılı uçuşların kaçırılma oranlarının azalması, azalan taksi süreleri ile birlikte müşteri memnuniyetinin artması,

·         Çevre için, daha az gürültü ve daha düşük karbon emisyonu hedefliyoruz.

Bugün burada Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığı’mız himayesinde ve siz değerli misafirlerimiz şahitliğinde gerçekleştirdiğimiz Havalimanı Birlikte Karar Alma Protokolü, İGA olarak son derece önemsediğimiz bir mutabakat.

İmzalarını atacağımız bu protokolle beraber hedeflerimize çok daha hızlı ve emin bir şekilde ulaşacağımıza inanıyoruz.

Bu vesileyle başta Ulaştırma ve Altyapı Bakanımız Sayın Adil Karaismailoğlu olmak üzere, bu iş birliğinde emeği geçen herkese teşekkür ediyor, saygılarımı sunuyorum.

Bu duygu ve düşüncelerle, hepinizi sevgiyle selamlıyorum.”